2013-08-22

Borgar, kullar och dåliga vägar

Då det har efterfrågats tätare uppdateringar här slänger jag nu in ett litet livstecken från västra Ukraina. De senaste dagarna har jag cyklat från Lutsk till Lvov och sen vidare till Ivano Frankivsk. Lvov visade sig som väntat vara en trevlig plats. Staden har tillhört Polen och Österrike-Ungern och har därför ett mer västerländskt utseende än andra städer i området. Det finns inte så mycket att säga om cyklingen. Vägarna här är fruktansvärt dåliga. Ofta är det mer gropar än asfalt och bilarna tvingas sänka hastigheten till krypfart medan de slingrar sig runt hålen i vägbanan. Efter Lvov har landskapet blivit alltmer böljande vilket innebär en del fina backar Jag har tagit en vilodag i Ivano Frankivsk och beger mig nu mot den ukrainska delen av bergskedjan Karpaterna. Snart får jag alltså uppleva riktiga backar. 













2 kommentarer:

  1. Det har sagts tidigare men tåls att upprepas, fantastiska bilder! Den stora avsaknaden för sovjetisk påverkan här i norr skapar ett stort intresse :) Vi får kanske ta en tur till åt öst nästa år :)
    Alkohol, storkar och arkitektur - det är inte en litet kulturell resa du gör ;)

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera